" נשבר לי הלב…איזה כאב ראש להכין את המצגת הזאת…כואב הלב לראות איך היא סובלת"- אלו רק מעט דוגמאות לביטויים שמבטאים את הקשר גוף- נפש. אז מה זה בעצם הקשר גוף נפש הזה שכולם מדברים עליו? משהו מיסטי? אלטרנטיבי? מסתבר שכיום יש הרבה מחקרים מדעיים שמוכיחים שהקשר הזה קיים ומשפיע על כולנו. כמה דוגמאות קטנות- יש קשר מוכח בין מחלות לב (כמו התקף לב) לדיכאון וחרדה, קשר בין מחלות עור (כמו פסוריאזיס) לדיכאון, קשר בין מיגרנות לדיכאון, מעי עצבני ודיכאון וחרדה ועוד…

מחקרים הראו שסטרס משפיע על תפקוד מערכת החיסון- בעקבות הסטרס יש רמות גבוהות של הורמון שנקרא קורטיזול שגורם למערכת החיסון לתפקד פחות טוב. לא סתם אנחנו נדבקים בכל וירוס שזז לידנו כשאנחנו בתקופה לוחצת בעבודה או בבית… איך זה קורה?

בתקופת האדם הקדמון, כשהאדם הלך בג'ונגל וראה אריה, כדי שהוא ישרוד הוא היה צריך להחליט בשניות מה הוא עושה: לברוח או להילחם באריה. אז הופעלה תגובת "הילחם או ברח", באנגלית- FIGHT OR FLIGHT. צריך להפעיל שרירים, לראות בחדות, להעלות לחץ דם ודופק.

מה שלא צריך זה לחשוב הרבה, לעכל, לתחזק את מערכת החיסון. ולכן הדם מוזרם לשרירים, ללב שמעלה לחץ דם ודופק, הראיה מתחדדת, תגובות החרדה והתוקפנות מתעצמות. כל אלה- כדי לאפשר לאדם לשרוד מול האיום הקיומי.

איך זה קשור אלינו?

במסגרת העולם המערבי המלחיץ שלנו, גם גירויים שהם לא סכנה קיומית גורמים לנו להפעיל את תגובת ה FIGHT OR FLIGHT: כשהבוס צועק עלינו בעבודה, כשמישהו עוקף אותנו בכביש, כשאנחנו צריכים לדבר מול קהל… התגובה מופעלת בצורה אוטומטית, לעיתים רבות לא בצורה פרופורציונית למידת האיום. ואז מופיעים התקפי חרדה, ירידה בתפקוד מערכת החיסון, דיכאון ועוד.

 

אז…מה אפשר לעשות?

קודם כל- לא להילחץ…להבין שזהו מנגנון טבעי של הגוף שלנו, שהיה חיוני להישרדות שלנו מבחינה אבולציונית, וגם עכשיו הוא עוזר לנו להתמודד עם הלחץ כי הוא מחדד את החושים שלנו. וזה דבר טוב. זה לא מעיד על סכנה או על זה שמשהו לא תקין בגוף שלנו. ואחרי שאמרנו את זה לעצמנו- כדאי לקחת כמה נשימות עמוקות שמזרימות חמצן לכל התאים בגוף. הרבה פעמים רק ההבנה הזאת מקילה על ההתמודדות. גם לבקש תמיכה מחברים או משפחה הקרובים לנו יכול לעזור- בזמן הסטרס מופרש הורמון האוקסיטוצין שגורם לנו להתקרב לאנשים האהובים עלינו, מה שגם כמובן יכול לעזור לנו לפתח דרכי התמודדות עם הסטרס.

ובפעמים שזה לא מספיק כדאי לפנות לעזרה מקצועית- טיפול ממוקד בחרדה, בסימפטומים שלה ובגורמים לה- שלא בהכרח חייב להיות טיפול ארוך וממושך ויכול מאוד להקל על ההתמודדות.

 

חזרה לדף הראשי